fbpx

Consumer Protection Tips

Marketing, Advertising & Promotions

Stay away from suspicious and illegal marketing methods such as selling and advertising products in the form of network and pyramid marketing, because it is a punishable practice by the Consumer Protection Law.

Obliging you to purchase a certain product as a condition for accepting your purchase of another product is an illegal practice.

The difference between the price advertised on the item and the price at the point of sale is a violation of the Consumer Protection Law, report it to 17007003.

There are plenty of commercial advertisements and promotions in the market. Be sure not to purchase items randomly, this practice will eventually affect your budget.

Comparing between similar goods in more than one outlet is a healthy consumption practice based on studying the price and quality of the product and choosing the most appropriate ones.

It is prohibited for the shops to impose additional fees when you buy by credit cards.

Compare between the prices and qualities of available products and don’t insist on buying a particular product unless you really need it

Before making a purchase decision, compare between the products and choose wisely with taking into consideration the product price and quality that suit your own requirements in order to promote healthy competition and enhance consumer welfare.

The merchant (the seller, the seller, the wholesale trader, the retailer, the commercial agent, the manufacturer or the service provider) is prohibited from imposing additional charges on the prices of products (goods and services) when purchasing them using credit cards. This is contrary to the Ministerial Resolution No. (109) of 2015

Exchange & Refund Regulations

You are entitled to request for product exchange or return of its price where the goods have a defect or if it does not conform to the legally approved specifications or to the purpose for which the contract has been entered into.

If the supplier refrains from returning or replacing the item within 15 days from the date of purchase, when having a manufacturing defect or was not in conformity with the specifications approved or contracted for, this practice is considered a violation of the Consumer Protection Law.

Make sure to receive the purchase invoice to prove you’re dealing with the shop.  In addition, the importance of obtaining the guarantee certificate to maintain your right to replace or repair the defective items.

You are entitled to get a compensation for a defective item through a request for replacement, repair, or refund of its price, and that is in accordance with the terms set by the Consumer Protection Law.

Do not sign purchase contracts containing blanks and vague information to avoid unexpected commitments.

Bahrain Consumer Protection Contact Number 17007003

تأكد من إستلامك لفاتورة الشراء لإثبات تعاملك مع المحل التجاري، بالإضافة إلى ضرورة الحصول على شهادة الضمان للحفاظ على حقك في الإستبدال أو التصليح.

إمتناع المزود عن إرجاع أو استبدال السلعة خلال 15 يوم من تاريخ الشراء في حال شاب السلعة عيب أو خلل أو كانت غير مطابقة للمواصفات المعتمدة قانوناً أو للغرض الذي تم التعاقد من أجله يعتبر مخالفة لقانون حماية المستهلك.

يحق لك طلب إستبدال السلعة أو إسترجاع قيمتها في حال شاب السلعة عيب أو خلل أو كانت غير مطابقة للمواصفات المعتمدة قانوناً أو للغرض الذي تم التعاقد من أجله.

لا توقع على عقود الشراء التي تحتوي على فراغات ومعلومات مبهمة لتتجنب الوقوع في التزامات مادية غير متوقعة.

يحق لك التعويض عن سلعة معيبة من خلال طلب إستبدالها أو إصلاحها أو إسترداد ثمنها وذلك وفق شروط حددها قانون حماية المستهلك.

إبتعد عن طرق التسويق المشبوهة وغير القانونية مثل البيع والإعلان عن المنتجات بطريقة التسويق الشبكي والهرمي، فهي ممارسة يعاقب عليها قانون حماية المستهلك.

إلزامك بشراء سلعة معينة كشرط لقبول شرائك سلعة أخرى هي ممارسة غير مشروعة.

إختلاف السعر المعلن على السلعة عن سعرها عند نقطة البيع يعد مخالفة لقانون حماية المستهلك، بلغ على 17007003.

المقارنة بين السلع المتشابهه في أكثر من منفذ بيع يعد ممارسة إستهلاكية صحية تقوم على دراسة سعر وجودة السلعة وإختيار الأنسب منها.

تكثر الإعلانات التجارية والعروض الترويجية في الأسواق، فإحرص على عدم ممارسة الشراء العشوائي للسلع المعروضة والذي يؤثر في النهاية على ميزانيتك.

يُحظر على المزود ( كل من يقدم المنتجات سواء كان بائعاً أو تاجراً بالجملة وبالتجزئة أو وكيلاً تجارياً أو مصنعاً أو مقدم خدمة ) فرض رسوم إضافية على أسعار المنتجات  (السلع والخدمات) عند شرائها باستخدام البطاقات الائتمانية.  ويعد القيام بذلك مخالفاً للقرار الوزاري رقم قرار رقم (109) لسنة ‏2015‏.

مارس حقك في المقارنة بين السلع واختيار الأنسب منها قبل اتخاذ قرار الشراء وقارن بين السلع من حيث السعر والجودة لمراعاة إمكانياتك من جهة ولتعزيز المنافسة التي تخدم المستهلك من جهة أخرى

احرص على المقارنة بين السلع وبدائلها الأخرى من حيث الجودة والسعر، وتجنب الإصرار على سلعة معينة بخلاف الضرورة.

يُحظر على المحل التجاري فرض مبالغ مالية اضافية عند الشراء بالبطاقة الائتمانية.